Česká značka vyrábí trička z grafenu

Dva mladí studenti se svým startupem vytvořili unikátní sportovní triko z grafenu, což je materiál s úžasnými vlastnostmi využívanými především v technologiích. Spojením vlákna z grafenu a recyklovaných plastů vytvořili unikátní materiál, který mimo jiné skvěle vede teplo. Nyní se snaží se svým projektem prosadit na crowdfundingové platformě HitHit, čímž by rádi získali potřebnou investici k nastartování sériové výroby.

Mladý startup dvou vysokoškolských studentů je na dobré cestě k vývoji nové generace sportovního oblečení. Během posledního půl roku intenzivně pracovali na přípravě kampaně pro českou crowdfundingovou platformu HitHit, kterou v úterý 10. září spustili, a kde je možné jejich projekt podpořit nákupem vlastního grafenového trika v předprodeji za skvělou cenu. Aby mohli rozjet sériovou výrobu a tím realizovat svůj nápad, potřebují pomoc od lidí.

Grafen a myšlenka jeho využití v textilu

Grafen je supertenká forma uhlíku podobná grafitu. Je strukturovaný 2D, což znamená, že je tvořen pouze jednou vrstvou atomů, které jsou uspořádány do šestiúhelníku. Díky této struktuře a vlastnostem uhlíku, grafen dobře vede teplo a zároveň je jedním z nejpevnějších materiálů na světě. „Grafen se začíná využívat hlavně v technologickém průmyslu, a tak nás napadlo, proč ho nezkusit využít i pro ten textilní,“ dodává zakladatel Filip Matějka.

Samotné triko GTee těží z mimořádných vlastností grafenu, kterých je celá řada. Spojením grafenového vlákna a vlákna z recyklovaných plastů materiál získává například skvělou pevnost, antibakteriální účinky, úžasně vede teplo nebo absorbuje škodlivé UV záření. Zároveň se jedná o certifikovaný netoxický materiál s dobrou biologickou kompatibilitou. Díky tomu, že grafen dokáže velice dobře pracovat s elektřinou, zde zakladatelé vidí velký potenciál ve spojení s technologiemi při budoucím vývoji chytrého oblečení.

Využití recyklovaných plastů

Jeden z největších podílů odpadu v oceánech tvoří plasty, čehož nejčastějším druhem jsou plastové lahve a víčka. Triko GTee je z části vyrobeno z recyklovaných plastových lahví. A proč zrovna recyklované plasty? U grafenu se bavíme především o kompozitním materiálu, který skvěle reaguje za použití s jinými materiály a tím dokáže zlepšovat jejich dosavadní vlastnosti. Další otázkou byla výrobní cena látky, jelikož cena grafenu je stále poměrně vysoká. Ale tím nejdůležitějším faktorem byla otázka problematiky plastů a životního prostředí. Na výrobu jednoho trika jsou použity přibližně 3 plastové lahve. Jedná se o lahve použité, tudíž se žádné navíc nevyrábí, ale jsou pouze sesbírány a následně velmi šetrně zpracovány do výsledného vlákna pro GTee.

Založení projektu

“Celé to začalo myšlenkou vytvořit inspirující a kvalitní sportovní značku s přidanou hodnotou, která by pomáhala sportovcům nejen po jejich výkonnostní stránce, ale také lidem, kteří to potřebují nejvíce. Proto jsme se rozhodli vytvořit značku, kde by lidé za každý nákup automaticky darovali menší finanční částku neziskovým organizacím. Jako ekologicky smýšlející a vášniví sportovci jsme ale viděli, kam se ubírá textilní průmysl a chtěli s tím něco dělat. Vzhledem k tomu, že miluji inovace a baví mě vytvářet nové věci, jsem začal přemýšlet a hledat. A tehdy jsem se do toho pustil,“ popisuje zakladatel Filip Matějka.

Na Grafen Filip narazil čistě náhodou, když projížděl internet. Začal se o tento materiál více zajímat, o jakou formu materiálu se jedná, přečetl mnoho článků, až ho to úplně pohltilo.„Pro začátek bylo potřeba najít dodavatele, který s grafenem pracuje a dokáže pro nás vytvořit samotné textilní grafenové vlákno. Po dlouhém a náročném hledání jsme nakonec našli dodavatele v zahraničí, kam jsme se byli osobně podívat, a se kterým jsme se podíleli na vývoji látky pro naše grafenové triko GTee.“

Plány do budoucna

“Teď nás čekají minimálně 3 měsíce plné práce, aby všichni naši přispěvatelé z HitHit obdrželi své odměny včas. Do konce roku tedy nebude o práci nouze. Zároveň se nám rýsuje již několik spoluprací, zejména v oblasti B2B sales, takže na tom budeme hned zpočátku pracovat,” říká nadšeně Filip.

Příští rok mladý tým určitě plánuje dostat značku více do povědomí lidí a v neposlední řadě i spustit projekt na americké crowdfundingové platformě Kickstarter. Cílem bude proniknout na zahraniční trhy a získat více zákazníků. Samozřejmostí je také soustavný vývoj nejen samotného materiálu, ale i dalších typů produktů, jako jsou bunda, kalhoty nebo boty.




Tagy: