V Česku získávají rostlinné alternativy mléka a mléčných výrobků na oblibě

proveg česko

Více jak polovina obyvatel a obyvatelek Česka zvýšilo za posledních 12 měsíců svou konzumaci rostlinných mléčných alternativ. 72 % Čechů a Češek při výběru rostlinných mléčných alternativ zohledňuje udržitelnost. 84 % spotřebitelů a spotřebitelek upřednostňuje mléčné alternativy vyrobené v Čechách z místních surovin. Nejen tyto závěry vyplývají z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko, které minulý týden mimo jiné zazněly v rámci odborného webináře na téma rostlinné alternativy mléka a mléčných produktů.

Odborného webináře, který pořádala organizace ProVeg Česko, se zúčastnilo více než 150 zástupců z oboru potravinářství, maloobchodního prodeje, vysokých škol a odborných ústavů. Hlavním tématem webináře byly rostlinné alternativy mléka a mléčných produktů, měnící se postoje a nákupní chování spotřebitelů a spotřebitelek a konkrétní ukázky z praxe. V dotazech od účastníků a účastnic webináře zazněly obavy ohledně matení spotřebitele, což by mohla vyřešit fortifikace alternativních výrobků o konkrétní minerály a vitamíny.

Plnohodnotné nutriční hodnoty a fortifikace se u inovativních potravin stávají samozřejmostí. „Existuje množství látek, které lze do potravin přidávat, ať už za účelem navrácení mikronutrientů, které byly z potraviny odstraněny při jejím technologickém zpracování, nebo za účelem vyvážení deficitu daného vitamínu či minerální látky v populaci. Z hlediska fortifikace rostlinných alternativ mléčných produktů jsou těmi nejzásadnějšími vitamín B12, vitamín D a vápník,” říká Ing. Markéta Veselá, absolventka oboru Potravinářská chemie a technologie VUT.

proveg česko

Foto: archiv ProVeg Česko

Rostlinné mléčné alternativy jsou nejprodávanější a zároveň nejrychleji se proměňující rostlinnou kategorií. V úvodu webináře prezentovala Ing. Tereza Trávníčková data ze spotřebitelského průzkum od britské agentury FMCG Gurus. „Nejčastěji uváděným důvodem konzumace rostlinných alternativ mléčných výrobků je příznivější dopad na životní prostředí. S tím souvisí i fakt, že čeští spotřebitelé a spotřebitelky při nákupním rozhodování upřednostňují lokální produkty vyrobené z lokálních surovin, přičemž vysoký důraz kladou i na vysokou kvalitu použitých surovin,” říká Ing. Tereza Trávníčková, Food Industry & Retail Manager ProVeg Česko. Záznam webináře s více informacemi ze spotřebitelského průzkumu lze zhlédnout na webu ProVeg.

Benefitem těchto alternativ mléka a mléčných výrobků je i nižší ekologická stopa, čehož pak mohou výrobci využít v komunikaci se zákazníky a zákaznicemi. Na udržitelnost klade důraz čím dál více osob. „Jsme to, co jíme. V Danone věříme, že výběrem kvalitních potravin můžeme pozitivně ovlivnit naše zdraví a taky v určitém smyslu zdraví naší planety. Naše ALPRO výrobky jsou toho skvělým příkladem. ALPRO výborně chutná, jeho výroba má menší vliv na životní prostředí. Navíc drtivá většina výrobků spadá v Nutri-score do kategorie A nebo B, takže jsou vhodné pro častou konzumaci,” říká Ing. Barbora Horníková, Brand manažerka z Danone.

proveg česko

Foto: archiv ProVeg Česko

Do inovací v potravinářství se nepouští však pouze velké zahraniční firmy, ale i ty české. Příkladem za všechny může být mlékárna Olma, která má na trhu svou vlastní značku mléčných alternativ na bázi ovsa Green Day. „Společnost Olma vždycky cílila a zaměřovala se na inovativní postupy. Máme dlouhodobé zkušenosti i s nemléčnými výrobky a snažíme se přicházet s novinkami, které na trhu chybí. Pro naši čistě rostlinnou řadu Green Day jsme si zvolili oves jako udržitelnou, regionální a nutričně vhodnou potravinu. Výrobky skvěle chutnají a mají nízkou klimatickou stopu vykázanou v analýze životního cyklu. U ovesného nápoje je to cca 0,4 kg na CO2e/kg,” říká Ing. Martin Krystián, generální ředitel Olma.

V závěru webináře se účastníci mohli seznámit se značkou Violife, kterou vlastní firma Upfield. Značka Violife nabízí především alternativy mléčných sýrů. „Velmi důležitá je pro nás chuť. Violife je oceňovaný po světě jako jeden z nejchutnějších rostlinných sýrů,” představila značku MSc. Martina Štrbavá, Brand Manager Violife. „Seznam surovin není vůbec dlouhý a neobsahuje žádné konzervanty a obsahuje pouze přírodní složky. Spotřebitelé hledají výrobky, které jsou podobné těm z živočišného mléka, a to jak do formátu i chutě. To se odráží i v našem produktovém portfoliu, kde máme například plátky, bloky, ale i strouhané alternativy k mléčným výrobkům,” doplnila MSc. Martina Štrbavá.




Tagy: