Gleb, jeden z vůbec nejžádanějších a nejinovativnějších slovenských raperů je v současnosti kromě neustálého koncertování zaneprázdněn tvorbou nového a pěkně ostrého alba, jehož vydání je předběžně plánováno na léto. V rozhovoru jsme se snažili zjistit, na co se mohou fans v rámci novinky těšit, jak uvažuje nad svými beaty a vlivem na masy, jestli ho láká zahraničí a co znamená spolupracovat s velkým brandem jako je Jägermeister, se kterým propojil své jméno.
Hned naostro. Tvé beaty smrdí spíše za Británií, já tě mám zafixovaného jako jednoho z prvních domácích raperů, kteří u nás rapovali do žánrů jako bass či grime. Kde jsi přišel k tomuto zvuku?
Moje beaty už nějakou dobu nesmrdí pouze Británií, najdeš tam vlivy z celého světa. Bereme si prvky ze všeho, co nás baví, vytváříme s Komanderem náš speciální sound. Dodržovat od A po Z nějaká pravidla jen abys mohl na trek nalepit název žánru je strašná nuda. Ale když se máme vrátit v čase, tak od malička jsem poslouchal americký rap, takže když jsem v MTV narazil na britské MC’s byl to pro mě úplně nový svět – tvrdost, rychlost, britský přízvuk, zkrátka úplně jiná estetika, samozřejmě jsem tomu totálně propadl . Moji homies na sídlišti stále poslouchaly NYC rapové klasiky, které jsem měl už dávno oposlouchané, logický jsem šel dál. Moje láska k britskému soundu zůstává stejná, mnoho prvků používáme dodnes, ale jak jsem zmiňoval výše, mým cílem je mít vlastní zvuk.
Rap jako žánr v posledních letech definitivně opustil periferii a stal se pravděpodobně nejposlouchanějším a nejúspěšnějším žánrem doma iv Česku. Jak si to interpretuješ ty, Proč tomu tak je?
Protože rap je hnusný parazit.
Parazit? Jak to myslíš, můžeš to nějak rozvést?
Rap dokáže napadnout každý beat a každý žánr. Žánr pak obohatí, nebo si jej přímo přivlastní. Zároveň dokáže rap přežít ve svém světě samostatně
Rapeři se i díky tomu stávají osobnostmi s obrovským dopadem a vlivem na masy, často zejména na mladé lidi nejen prostřednictvím sociálních. Jak v tomto vnímáš svoji pozici ty?
Vím o svém vlivu, ale uvažovat nad ním neuvažuji. Když něco nedám do textu, tak je to jen kvůli mému osobnímu pocitu, ne kvůli lidem.
K vlivu na velké publikum pak patří také influencing a spolupráce s různými značkami. U tebe je to Jägermeister.
Spolupracujeme už velmi dlouho, takže moji fans jsou na naši spolupráci zvyklí – o to víc to má váhu a důvěryhodnost. Jägermeister mě pěkný design, pěknou láhev, super reklamy, super image a nejdůležitější je, že podporují kulturu a Big boy Gleba.
Jak Jägermeister podporuje kulturu?
Stejně jako kultura podporuje Jägermeister. Klipy, koncerty a různými jinými projekty.
Publikem slovenského rapu končí skoro vždy v ČR, dále na západ neprorazil nikdo. Jednou věcí je jazykový rozdíl, na druhé straně právě Ukrajina vychrlila např. Alyonu Alyonu, která rapuje v ukrajinštině a aktivně koncertuje iv zahraničí.Alyona je velmi originální zjev, je super raperka a má svůj image. Originalita vyhrává, kdybychom pouze kopírovali USA, v zahraničí hrát nikdy nebudeme.
Jak je na Slovensku propojen soukromý sektor s kulturou? Dává ti spojení smysl? Jaký?
Spolupráce nefunguje tak, že použiješ známé jméno pouze jako tvář, které řekneš, co má dělat. Interpret umí sám nejlépe, jak svým fans odprezentovat produkt nebo myšlenku. Spolupráce má váhu a smysl, pouze pokud vymyslíte něco spolu.
Máš sám ambici vydat se se svou hudbou dál do zahraničí?
Chci hlavně, aby když si někdo ze zahraničí pustí můj klip, tak aby z toho cítil něco autentické – vizuální a zvukovou originalitu, i originalitu v rapu. Bookingu v zahraničí se samozřejmě nebráním.
Ve Slovenském rapovém kontextu se nedávno vedla kauzička týkající se mimo jiné vykrádání hudeb. Někteří tvrdí, že i rapové texty jsou v rámci témat v 80% o stejném, rozdíl spočívá v podání, technice. Kdo je podle tebe v současnosti nejobjevnější slovenský raper?
Už jsem to zmiňoval vícekrát, je to podle mě velmi nudná forma pořizování hudby, ale ještě větší nuda je se o tom bavit. Je mi v podstatě jedno, kdo jako dělá hudbu, ale určitě by to mělo dýchat originalitou. Všichni se něčím inspirujeme, všichni si něco bereme pro sebe, ale kombinace věcí, které tě inspirují, by měla vytvořit něco nového a ne 100% kopírku. Je to každého osobní výběr, jak chce, aby ho lidé vnímali. Zda jako osobitého inovátora, nebo jako dalšího klona.