Usnete, probudíte se a jste tam: existují vlaky, které umožňují cestovat ve spánku, šetří životní prostředí, peníze a čas, a pěstují smysl pro kulturu a estetiku cestování.
I když se někdy rozšafně tvrdí, že „cesta je cíl“, ve skutečnosti bychom se při cestování bez cesty docela rádi obešli. Do Amsterdamu, Bruselu, Paříže, Říma, Varšavy, Curychu, Paříže, Košic a zpátky se přece jezdí kvůli atmosféře města, za prací, za kulturou, za osudovou láskou, za zábavou na nákupy, a tak podobně. Rozhodně ne kvůli x hodinám stráveným v dopravních prostředcích.
Z tohoto důvodu je ideálním dopravním prostředkem kouzelný plášť: vyjdu v Praze ze dveří, přehodím si plášť přes ramena, zapnu jeden knoflík… a pink!… sedím v kavárně v Bruselu. Problém je, že takováto teleportace – ať už v podobě oděvu či jiné – zatím jakž takž funguje jenom v kvantovém světě a v říši pohádek. Naštěstí je tu řešení, které se kouzlu „jsem tady … zavřu oči… otevřu oči… a jsem tam“ velmi blíží: noční vlak, či chcete-li, mezinárodní vlak s lůžkovými či lehátkovými vozy.
ČAS
Pokud jde o rychlost, tedy snahu dostat se z výchozího do cílového místa za co nejkratší čas, pak mezinárodní rychlíky patří mezi elitu: vlakem dorazíte na místo určení zpravidla stejně nebo dříve než autem nebo autobusem. Letadlo je vždycky o dost rychlejší než vlak, na je vidět na příkladu trasy Praha–Amsterdam: letecky kolem 1,5 hodiny, nočním vlakem 12,5 hodiny. Jenže když vezmeme v úvahu celou dobu cesty, výhoda letadla, zejména v případě „evropských“ vzdálenosti, je o něco méně výrazná. Připočtěte dobu cesty na letiště a z letiště, nutnost být na místě nejméně hodinu, ale raději dvě, před odletem, a jste rázem namísto hodiny a půl na nějakých 5 hodinách.
… A JEŠTĚ JEDNOU ČAS
Nejde jen o samotný čas, ale především o to, jak tento čas strávíte. V nočním vlaku děláte to, co byste dělali v noci normálně: spíte. Případně se dá ve vlaku poměrně dobře číst nebo pracovat na Časová ztráta je tedy oproti stavu, kdybyste zůstali doma, minimální. Při cestě letadlem trávíte hodiny cestou na letiště, čekáním ve frontě, bezpečnostní kontrolou, čekáním u brány. V autobuse sedíte s omezenými možnostmi dělat něco hodnotného. Nejhůře je na tom cesta vlastním voze: po celou tu dlouhou dobu se můžete věnovat akorát řízení. A i když se nad ztraceným časem dá mávnout rukou, připomeňme si, že čas je nejvzácnější zdroj, který se nedá koupit a ničím se nedá nahradit.
… A DO TŘETICE ČAS, TENTOKRÁT DENNÍ A NOČNÍ RYTMUS
Když cestujete letadlem, buď přiletíte dopoledne, čímž máte půl dne pryč. Na dopolední schůzku je třeba letět velmi brzy, takže přiletíte nevyspalí. Nebo letíte odpoledne či večer, musíte si zaplatit ubytování a druhý den ráno teprve jdete na schůzku, do obchodů nebo do muzeí. Naproti tomu noční vlaky, jak už název naznačuje, vyjíždění večer či v noci, ubytování během cesty (tj. lůžko či rovnou celé kupé pro sebe) si přikoupíte k jízdence velmi levně, spíte přímo na cestě a ráno přijíždíte do cíle vyspalí, odpočatí, nasnídaní a v dobré náladě. Cesta nočním vlakem tedy vedle úspory času odpovídá přirozenému tělesnému i společenskému rytmu, a tak vám opět šetří čas a zpříjemňuje život.
POHODLÍ
Mačkat se na sedačce ve stísněném prostoru naplněním hlukem motoru, k čemuž se ještě u letadla přidává únavné stání ve frontě na odbavení a bezpečnostní kontrolu, a v případě auta stresující dopravní zácpy, monotónní jízda po dálnici a unavující nároky na soustředění a pozornost. To je první možnost. Druhá možnost je pohodlné sezení, lůžko, čisté povlečení, umyvadlo a sprcha v kupé nebo aspoň ve vagoně, možnost se kdykoli projít a zajít si na WC, snídaně, občerstvení během jízdy, tichá jízda v konejšivém rytmu, příjemné pracovní či čtecí prostředí s lampičkou… Kterou si vyberete?
HLUBOKÝ SPÁNEK
Člověk by si myslel, že cvakání a klapání bude rozptylovat a rušit, ale většina cestujících potvrdí, že zvuk jedoucího vlaku ukolébává. Mimo jiné proto, že monotónní směs zvuků a lehké chvění vlaku pomáhá usnout, jako kdysi v kočárku. Budete překvapeni, jak dobře si na cestách zdřímnete. Na rozdíl od letadla si ve vlaku můžete dopřát plnohodnotnou předspánkovou hygienu, včetně sprchy.
PŘÍMO TAM, KAM CHCETE
Letiště bývají umístěná většinou v polích za městem, a cesta od letadla tam, kam míříte, vyžaduje další čas a další peníze. Někdy je letiště dokonce hodně za městem, jak jsem se přesvědčil kdysi při dvouapůlhodinové jízdě autobusem z letiště Charleroi do centra Bruselu, nebo jeden můj známý z Ukrajiny, který se velmi těšil na silvestrovský pobyt v Česku a na živý noční ruch Matky měst, takže jej poněkud zneklidnilo, když po přistání na liduprázdném letišti jej autokar hodinu a půl odvážel kamsi tmou: Pardubice ani na rozmáchlá ukrajinská měřítka zkrátka „u Prahy“ nejsou. U vlaku tomu je zpravidla jinak: například při cestě z Prahy do Amsterodamu (vlak společnosti European Sleeper začne na této trase jezdit na jaře) vyjete z hlavního nádrží v srdci Prahy a vystoupíte na Amsterdam Centraal (taky, jak naznačuje název, úplně v centru).
GASTRONOMIE
Ve vlaku bývá opravdová restaurace, jejíž kultura stolování i kvalita podávaných jídel o několik tříd převyšuje konzumací ohřátých balených instantních věcí z plastového tácku. A pokud není restaurace, tak snídaně se podává snídaně na kupé. Vlastně přímo do postele. A ještě si můžete vybrat.
EKOLOGIE
Negativní ekologické dopady letecké dopravy v podobě emisí a hluku již patří k obecnému povědomí. Nejvíce životnímu prostředí přitom škodí lety na krátkou vzdálenost, neboť v přepočtu na kilometr se uvolňuje více skleníkových plynů než při dálkových letech. Vlaky naproti tomu produkují 23x méně emisí CO2 než letadla a 17x méně než osobní automobily. Zdá se, že ekologický aspekt může být zásadním impulsem pro novou slavnou éru nočních vlaků.
VÝHLED
Mraky jsou fajn, ale krajina je přece jen zajímavější.