Už když se k němu blížíte, dostanete strach, aby vás nezašlápl. S výškou šest a půl metru by mohl být horskou chatou ve Špindlu s tím rozdílem, že tahle žlutá budova si to může kdykoli rozmyslet a namířit to přes hřebeny do Pece. Caterpillar 797 je s nosností přes 363 tun jedním s největších damprů světa. Na váhu toho uveze stejně jako 650 oktávek v kombíku nebo čtyři obří Boeingy 747.
Na běžné silnici ho nepotkáte už jen proto, že by se na ně kvůli svým rozměrům jednoduše nevešel. Jak ale tušíte, jeho posláním není vymetat okresky. Svou konstrukcí, výkonem i velikostí je předurčen k tvrdé dřině v dolech, kde se maká na objemy – uvidíte ho na místech, jako je třeba největší černouhelný revír North Antelope Rochelle ve Wyomingu.
Bez strojnického průkazu ani ránu
Pokud byste sebrali odvahu se s ním projet, museli byste si udělat speciální strojnický průkaz. Před první jízdou by vás nejspíš překvapil výšlap po schodech až na úroveň druhého patra. Odměnou pro strojníka je už samotný pobyt v klimatizované kabině se sedačkou, která má víc programů než vaše kabelová televize, a displejem, na němž by se s trochou představivosti dala řídit třetí světová válka.
Abyste se s tímhle otesánkem pohnuli z místa, musíte nahodit jeho čtyřikrát přeplňovaný dvacetiválcový diesel o objemu 106 litrů a výkonu 4056 koní. Planetová převodovka je napřímo spojená se zadní nápravou pro co nejlepší přenos energie. I přes váhu stovky slonů to Cat 797 dokáže to rozpálit na 67,6 km/h, což je snová hranice nejlepších sprinterů v posledních metrech před cílem v etapách Tour de France. Na rozdíl od jejich směšných galusek má na rafcích obuté speciálně vyvinuté pneumatiky o váze pět tun a průměru v délce vašeho osobního vozu. Pokud byste si je chtěli pořídit jako prolézačky na zahradu pro děti, připravte si něco přes milion korun za jednu.
Nenasytný valník
Sklápěčku, jejíž horní lem se při vyložení zdvihne až do výšky 15 metrů, byste zahradní hadicí napouštěli jeden a půl dne. Plavci by si pak mohli libovat v desetimetrovém bazénu na čtyřech kolech, jen by museli dávat pozor, aby je to v zatáčce nevyšplouchlo. Úctyhodné jsou i objemy provozních tekutin, které stroji kolují v žilách. Plnou nádrží nafty byste naplnili zahradní bazén a hydraulický systém pro brzdění pojme tolik kapaliny, kolik činí objem kufru verze VW Golf Variant při sklopených sedačkách. A když už jsme u těch brzd – na přední a zadní nápravě má dampr dohromady padesát kotoučů o průměru víc jak jeden metr.
Tohle všechno získáte za přibližně 90 milionů korun, což je zhruba částka, jakou dávají české celebrity za byty v paneláku V Tower v Praze na Pankráci. Vsadíme se, že ani jedna z nich nemá káru, jako je Cat 797.