Red Bull Air Race se po osmi letech vrací do San Diega, kde se o víkendu 15. a 16. dubna uskuteční druhý závod tohoto ročníku nejprestižnější letecké soutěže na světě. Pilot Petr Kopfstein se tu pokusí potvrdit velký výkonnostní skok. Pomoci by mu k tomu měla i unikátní technologie shark skin.
Premiérový závod tohoto ročníku Red Bull Air Race sice Teamu Spielberg výsledkově nevyšel (kvůli třívteřinové penalizaci za zásah jednoho z pylonů nepostoupil z Round of 14), v trénincích i kvalifikaci ale ukázal obrovský výkonnostní vzestup – ve dvou trénincích bral druhé místo, v kvalifikaci pak obsadil šestou příčku!
“V Abu Zabí jsme se přesvědčili, že jdeme správným směrem. Letadlo je mnohem rychlejší, což potvrdily
i naše výsledné časy,” říká Petr Kopfstein. “Pokud ale chceme být ve výsledkové listině vysoko, je nutné trochu riskovat. Nestačí trať je proletět bez penalt. Věřím, že v San Diegu se povede najít rovnováhu mezi přiměřeným rizikem a letem bez chyb,” dodává karlovarský pilot.
Během zimní pauzy prošlo letadlo Edge 540 V3 několika zásadními modifikacemi, které jej výrazně zrychlily. Další vylepšení bude na závodní speciál nainstalováno přímo v San Diegu. Speciálně za Petrem dorazí do Kalifornie tým, který vyvinul technologii shark skin. “Jedná se o speciální polep, který zefektivňuje průtok vzduchu kolem křídel a tím letadlo zrychluje. Už ho používají například rakouští bobisté nebo piloti v auto-mobilové sérii DTM. V Red Bull Air Race sice některé týmy shark skin mají, my ale budeme první, kdo poletí s jeho novou generací.”
Do San Diega pro postup
Do kalifornského města se Red Bull Air Race vrací poprvé od roku 2009, což znamená, že se nad zdejším přístavem v minulosti proletěli jen nejzkušenější piloti prestižního seriálu. “V Air Race jsme teprve druhým rokem, proto je pro nás výhodou, že se bude závodit na trati, kterou téměř nikdo nezná. Na většině závodů je totiž naším handicapem menší porce zkušeností,” pochvaluje si Petr, který se na závod intenzivně připravoval na simulátoru. “Strávil jsem na něm desítky hodin a simuloval let za různých podmínek,” dodává ke své přípravě. V Kalifornii se chystal také na situaci, ve které se žádný pilot ocitnout nechce – absolvoval povinný SWAT training, tedy nácvik záchrany z letadla havarovaného do vody.
Jaká trať čtrnáctku pilotů v San Diegu čeká? “Pravděpodobně velmi větrná. A také poměrně rychlá, což nám tolik nesvědčí. Raději máme náročné tratě. Ale nebojíme se toho. Věřím, že budeme útočit na přední pozice. Konečně jsme totiž tam, kde jsme chtěli být. Teď už do sebe jen musí všechno zaklapnout.”
Třeba tak český pilot naplní i předpověď Nigela Lamba, legendy a bývalého mistra světa Red Bull Air Race: “Petr má evidentně velmi rychlý stroj a pokud se mu podařilo přes zimu zapracovat na psychické stránce, věřím, že by mohl být překvapením této sezony… Pódium čeká!”
Kvalifikace v San Diegu startuje v neděli 01:00 SEČ, hlavní závod pak v neděli ve 22:00 SEČ. Přímý přenos vysílá od 23:00 stanice ČT Sport. Závod lze sledovat také na webu www.redbullairrace.com.