V novém test centru v Praze Radotíně měli čeští novináři příležitost vyzkoušet si elektrokola vybavená novým Chytrým systémem od Bosch eBike Systems. Ať je to na cestě do práce nebo na sportovní jízdě po trailech, Chytrý systém posouvá zážitek z cyklistiky zcela novým směrem.
V systému jsou vzájemně propojeny pohonná jednotka, řídící jednotka, akumulátor, displej a aplikace, které jsou neustále rozšiřovány o nové funkce díky pravidelným bezdrátovým aktualizacím softwaru. Aplikace eBike Flow propojuje uživatele s jeho elektrokolem a umožňuje mu ovládat všechny funkce Chytrého systému kola.
Mobil jako displej
Novinkou je možnost využívat buď systémový displej nebo si na řidítka prostřednictvím Smartphone Gripu upevnit svůj vlastní chytrý telefon, stáhnout si do něj aplikaci eBike Flow a veškeré informace o jízdě již sledovat přímo na něm, plánovat v něm trasu, hledat dílčí cíle nebo sdílet své sportovní výsledky s oblíbenými fitnes aplikacemi.
Digitální klíč chrání před odcizením
Nový systém přináší také lepší ochranu proti odcizení, protože mobilní aplikace eBike Flow slouží také jako digitální klíč. Jakmile se elektrokolo uzamkne, podporu motoru je možné aktivovat opět jen pouze pomocí chytrého telefonu a připojení přes bluetooth. Elektrokola vybavená Chytrým systémem od Bosch eBike Systems tak pro zloděje představují zásadní překážku.
Foto: Adam Maršál, Nedori
Boj proti tuningu
Významným tématem novinářského dne v Radotíně se ukázala problematika čipování elektromotorů. Společnost Bosch eBike Systems se již řadu let zapojuje do boje proti tuningu a úzce zde spolupracuje s výrobci jízdních kol, BESIPem a úřady. Vedle vzdělávání veřejnosti a prevence sází na technická opatření proti úpravám v hardwaru i softwaru svých pohonných systémů.
„Tuning ohrožuje jak samotného uživatele, tak ostatní účastníky silničního provozu. Současně provokuje přísnější předpisy a vytváří půdu pro budoucí zákazy ze strany státních institucí,” říká profesionální cyklista Richard Gasperotti, ambasador Bosch eBike Systems. „Tuningové sady umožňují, aby se podpora elektromotoru nepřerušila při dosažení maximální rychlosti 25 km/h, ale pokračovala daleko za tuto hranici – v některých případech až do rychlosti přes 70 km/h. Konstrukce elektrokol ani jejich vybavení včetně brzd ovšem nejsou určeny pro takové použití,” vysvětluje ambasador značky Richard Gasperotti.
Manipulace s pohonnými jednotkami s cílem zvýšit maximální rychlost může vést k přísnější regulaci elektrokol v podobě zavedení povinného používání přileb, povinného používání registrační značky nebo povinného schválení typů kol. Pro Bosch eBike Systems a v širší smyslu i pro většinu odpovědných uživatelů elektrokol je proto důležité, aby eBike s asistencí do maximální rychlosti 25 km/h byl i v budoucnu považován za jízdní kolo se všemi právy a povinnostmi. Tento status je nutné chránit a zachovat.