Chtěli jste si jít po práci s kolegy sednout na skleničku, ale všechny podniky v okolí byly obsazené? Nedivte se, není to náhoda. Trend takzvaných „after work drinků“, kdy se kolegové po práci sbalí a společně si jdou dát skleničku a k tomu něco malého na zub, se těší stále stoupající oblibě už i u nás. A důvod? Těch je hned několik.
Zajít si s kolegy na „after work drink” je v zahraniční velmi populárním zvykem. Mezinárodní průzkumy ukazují, že minimálně jednou za měsíc si zajde se svými kolegy posedět jeden z pěti zaměstnanců. Důvody, proč na takové „after work drinky“ kolegové chodí, se v každé zemi liší.
Co země, to jiná pravidla
Například Američané jej berou jako samozřejmou součást práce, která jim může pomoci otevřít další dveře v jejich kariérním postupu. Jít na „after work drink“ sice není povinností, ale bez něj se s největší pravděpodobností nikam neposunete. Vše, co se na takovém drinku stane či řekne, je důležité. Proto si Američané dávají velký pozor, aby se v rámci něj chovali slušně, diplomaticky a hlavně se příliš neopili. Co se týká drinků, je oblíbené především pivo, víno, ale nevyhýbají se ani míchaným koktejlům.
Určitým opakem je pak Japonsko. I zde je po pracovní posezení, takzvané „Nomikai“, běžnou praxí a bez účasti na nich je velmi těžké postoupit ve firemní hierarchii. Vzhledem k obrovskému pracovnímu nasazení ním však odbourávají také stres. Opít se zde téměř do němoty, není problémem, je to společensky tolerované. Platí zde však dvě pravidla, která není radno porušovat. Prvním je, že z těchto party se nikdy neodchází dříve, než odejde váš nadřízený. Druhé, téměř svaté pak zní: „Co se stalo předešlého večera, o tom se nikdy nemluví!“
Mezi popíjenými drinky se zde těší velké popularitě kromě tradičního rýžového vína saké a pálenky šoču, také whisky, která je Japonci vnímána jako ideální kompromis mezi cenou a kvalitou. Mají své vlastní whisky, ale i přesto v nabídce běžně najdete ty nejprodávanější ve světě, například skotskou whisky Johnnie Walker, což mnohé může překvapit.
Lidé, kteří chodí s kolegy na skleničku, vydělávají více
O tom, že zajít si s kolegy po práci na drink, je prospěšné především po sociálně-pracovní stránce, nás koneckonců přesvědčuje i průzkum, jež si nechala týmem ze Sterlingovy univerzity zpracovat v roce 2003 vláda Velké Británie. Z průzkumu, kterého se účastnilo zhruba 17 tisíc respondentů, je zřejmé, že zaměstnanci, kteří čas od času zajdou na skleničku, vydělávají v průměru o 17 procent více. Takový networking totiž vytváří mezi spolupracovníky atmosféru důvěry a kamarádství. Kromě toho přispívá i k bližšímu soužití zaměstnanců s jejich nadřízenými, a to v uvolněném prostředí, což jim pak umožní navázání svazků užitečných pro další kariéru v zaměstnání.
I zde preferují především skleničku vína či piva. Pokud je však důvod k oslavám, pak volí whisky, mezi níž je jednou z nejoblíbenější právě ta od Johnnieho Walkera.
A jak je tomu u nás v Česku?
Ačkoliv se to možná nezdá, tento trend je tu již dlouho. Dokonce tu byl už od hlubokého totalismu. Asi si každý vzpomínáme na „jedno“ po práci. Týkal se však spíše lidí, kteří pracovali manuálně. Dnes se však tento trend přesouvá i do kanceláří. Zvláště pro mladé lidi začíná být pomalu běžnou součástí pracovního života. Uvědomují si, že v práci se svými kolegy tráví nejvíce svého času, a tak chtějí být s lidmi, které mají rádi. „After work drink“ tedy funguje především pro stmelování a odbourávání stresu. Kariérnímu postupu může také pomoci, ale my si tu zatím potrpíme spíše na přátelství a dobré vztahy.
Tohoto trendu si všimly i bary, proto se stávají běžnou součástí jejich nabídek takzvané Happy Hours nebo akce tipu 1+1 zdarma. Co se týká výběru drinků, Češi stále po práci nejčastěji volí pivo nebo sklenici vína. Větší oblibě se ale začínají těšit i drinky založené na principu Spritz, tedy alkohol míchaný se sodou a ovocnou či bylinnou příměsí. Oblíbenou se stává i whisky, především pak řada Black Label od Johnnieho Walkera, jež lze míchat se sodou. Tyto drinky pak často doplňují nabídkou speciálních menších jídel, takzvaných tapas.