DJ Mehdi: Hudba jako součást umění je duševní hygiena

Iniciativa SaveTheNight podpořila 56 vybraných DJs. V době, kdy noční život nezažívá lehké časy, v době, kdy noční kluby nemají na růžích ustláno. Jedním z vybraných Djs je brněnský turnablista Mehdi. Ten má za sebou slušnou kariéru. Jak on vnímá současnou krizi? Kde se o iniciativě Jägermeister Savethenight dozvěděl? Jak přistupoval k nahrávání svého setu a co by poradil mladším a začínajícím kolegům? To a mnohem více se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Jak se tebe jakožto DJe dotkla krize spojená s Covidem? Přišel jsi o hodně hraní?

Jelikož se djingem čistě neživím, tak ne až tak, jako některých jiných čistě profi djům. Posledních 6 let jsem rezidentem v brněnském Klubu Na Dráze, kde letos začla sezóna asi o 2 měsíce později, kvůli celostátní karanténě. Je to “open air venue” a hraje se pouze v letních měsících. Nejraději hraji venku, tak i hip hopová kultura vznikla v parcích New Yorského Bronxu.

Jak se toto podepsalo na klubové scéně v Brně?

Dje, kteří hrají v komerčních diskotékách, tohle postihlo výpadkem příjmů mnohem víc. Co se týče uzavření podniků, tak vím o dvou velkých diskotékách, které se zavřely na dobro. Klubům, které se věnují více okrajovým tanečním žánrům hudby, se zatím podařilo udržet, ale výhled na trend vypadá, že i v “našem” lese se brzy začne kácet.

Co podle tebe bude dál? Vyhlídky nejsou moc pozitivní, že?

Noční život městské střední třídy dostal zabrat už ekonomickou krizí 2008, či živením společenské bezpečnostní situace po roce 2001.
C-19 je další hřebík do kulturní rakve.
Nevím kam to může až dojít a jaké budou sociální a hygienické podmínky, aby stát toleroval noční klubové produkce. Přesun společenského života na síť, nedokáže alternovat společenský život ve městě. Navíc velké nahrávací společnosti prosadili cenzuru živého přenosu na sociálních sítích. Tyhle všechny faktory budou mít vliv na útlum nočního společenského života.

Jak jsi se dozvěděl o iniciativě Savethenight a proč ses rozhodl zapojit?

O SaveTheNight jsem se dozvěděl z rádia COLOR a taky z reportáže České Televize. Nejdřív jsem váhal s účastí a sledoval žánry a úroveň prvních uploaderů. Asi po týdnu sbírání informací, jsem se rozhodl poskládat seznam skladeb, který by mohl “dobarvit” spektrum dj setů a rozhodl jsem se ho nahrát a zúčastnit se. Určitě pro mě nebyla motivace sebejistoty to celé vyhrát.
Bral jsem to jako zajímavou výzvu pro samostudium a taky Jägermeister byl opravdu jediný, kdo na tuhle situaci reagoval, a tak si získal i moji pozornost a zájem zúčastnit se.
Proto bych chtěl celému týmu SaveTheNight i porotcům poděkovat za realizaci soutěže.

Stal ses jedním z nejúspěšnějších a porota tě dokonce posadila na úplnou špici z 56 djs, kteří dostanou podporu. Jak s ní naložíš a čekals to?

Účastnil jsem se v minulosti několika dj soutěží (Hej Pane DJ,DMC, ITF, IDA), buď sólo nebo s moji “dj kapelou” Questablists(Dj Five, Dj Arsen). Pravděpodobnost umístění bylo u těchto soutěží více předvídatelná než paradoxně u této akce Save The Night, neodvažoval jsem se soudit, jaký konečný verdikt s 320+ sety může být.
Moje umístění mě samozřejmě obrovsky potěšilo a až takový úspěch jsem nečekal. Porota to měla velmi těžké, jelikož konkurence je vyrovnaná a na vrchol útočilo mnoho favoritů z TOP56, nebo i mnoho djs ze zbytku 320+
Cenu investuji do hudby v podobě novějšího DJ vybavení.

Kolik času ti zabralo nahrávání setu SaveTheNight a co je podle tebe recept na úspěch? Poraď třeba začínajícím djs.

Věnoval jsem tomu asi týden, od rozvahy výběru žánru a jednotlivých tracků, po nastudování přechodů a celkového dojmu z poslechu. Set jsem si nejdříve zahrál na nečisto doma, pak před lidmi, a nakonec nahrál na jeden pokus, jako by to bylo v klubu naživo než jako studiová práce zvukového mistra.
Vždy je důležitější vášeň a cit pro hudbu než touha po slávě a úspěchu.
Sama “múza” pak vede váš talent a drill k úspěchu seberealizace. Je samozřejmě důležité sledovat vzory, které přirozeně jsou mnohem dál než samotný začátečník, ale hlavním motivem by mělo být stát se “vlastním” interpretačním uměním než se stát kopií svého domnělého vzoru.
Hudba jako součást umění je koneckonců duševní hygiena.

S jakým setupem jsi nahrával? Co říkáš na nástup djských konzolí a controleru, což může být dneska pro určité djs trend?

Používám už delší dobu 2x gramofony Technics SL1200MK2 a digital vinyl system Rane SL3 a mixpult Pioneer DJM 909 s osazeným Innofader Pro.
Jsem zastánce jak klasických vinylů, tak i digital djingu. Pro mě jako “open format” dje je digital djing obrovské ulehčení. V provedení externích modulů mimo mixpult byly problémy s latencí, ale s novým nástupem interních zvukovek v mixpultech a digitálních gramofonů, je už tohle taky vyřešeno.
Samozřejmě, všechny konzoly a kontrolery jsou imitací hraní z vinylu, takže OG Vinyl djing nikdy neopustím. Je to něco, u čeho jsem začal a co mě vůbec kdy k djingu přitáhlo a bude to v sobě mít určitou mystiku.

Stihnuls poslechnout i nějaké další sety ze Savethenight? Pokud ano tak jaké bys doporučil?

Jasný, poslechl jsem sety djs, které znám osobně a poslouchal jsem i náhodně různé sety ostatních. Jestli můžu někoho zmínit, tak je to Andrea Fiorino, Dj AKA, FeFe, Radex, Sayko, Flux, Pufaz, Australan, Maztah, Yaknow?Check!, BBB.

Kde tě lidi můžou slyšet hrát v blízké době?

Hlavně hraji u nás v Brně jako rezident Klubu Na Dráze. Taky občas kluby jako Fléda, Favál, Kabinet Múz, nebo ArtBar. Taky se chystám koncem měsíce na hraní do Prostějova. Listopad doufám s Questablists Vyškov.

Na Mixcloudu jsi dělal pravidelný podcast Question radio. Proč jsi skončil? Ta show byla celkem povedená? Můžeš ji trochu představit?

Vždy jsem toužil dělat v rádiu, ale jelikož komerční rádia měli svůj script, jak vysílat, tak jsem se svojí selekcí moc nepasoval do jejich konceptu.
Question radio jsme rozjeli s Don Hobliňon, s kterým jsme se hecli na sociálních sítích, když jsme narazili na téma hip hop a rádio. Podcast prezentoval nezávislý hip hop, ať už zahraniční, nebo místní. Měli jsme zaměření na protest hip hop a politický hip hop. Rozebírali jsme s hosty muziku, jak jejich tvorba je ovlivněna politikou, anebo jak politika ovlivňuje jejich tvorbu textů apd. Podcast jsme uspali, protože Hobli se oženil a odstěhoval na druhou stranu republiky a sám jsem to nechtěl jako one man show. Nicméně stále si pohrávám s myšlenkou nějakého pořadu v rádiu. S vyhlídkama C-19 to vypadá, že to bude jediná platoforma, jak ještě držet kulturu na živu.

Specializuješ se taky na turnablism. Tedy gramofon je pro tebe spíše hudební nástroj. Jak je na tom tato scéna dnes u nás? Plánuješ účast v nějakých soutěžích?

Gramofonismus mě od malička fascinoval, a právě scratch djing mě přitáhl k vinylům. Battle Djing je velmi specifickou odnoží, kde víceméně posluchači jsou sami “Turntablisti”. Na dj soutěže se nějak nechystám, ač dnes je to velmi jednoduché, stačí nahrát video úryvek a člověk se může přihlásit. Scratch djing je jako všechno, co potřebuje pravidelné tréninky, a proto jsem věčný student. Člověk nikdy neumí vše tak, jak by chtěl, proto je třeba se neustále učit a propracovávat už naučené a dosáhnout na své možné maximum, nejde o to být nejlepší pro ostatní, ale dělat to pro sebe na max, až z toho pak jdou ovace od okolí, které jsou opravdové a věrné.




Tagy: