Když si chce dneska člověk zajezdit na kole, nabízí se mu mnohem víc možností, než to bývalo dřív. Do velké míry za to můžou moderní technologie, které otevírají nové příležitosti. Týká se to hledání nových lokalit i zdolávání prudkých terénů s podporou motorů eBiků.
Už je to takový zvyk. Český biker Richard Gasperotti každé se každé jaro vydává na jih, aby jel naproti slunečním paprskům, kterým se na přelomu března a dubna do střední Evropy ještě příliš nechce. Sedne do auta, vyzvedne svého fotografa a spolu jedou třeba tisíc kilometrů, než dosáhnou předem vybrané destinace. Hledat nová, neprobádaná místa dřív bývalo mnohem těžší. Gaspi se inspiroval v bikových časopisech, videích nebo si nechal poradit od jiných cestovatelů. V současnosti je to mnohem jednodušší.
Foto: Miloš Štáfek / Text: Adam Maršál
„Než někam vyrazím, strávím hodiny hledáním na internetu. Jako nejlepší aplikace se mi osvědčily Google Maps a Street View. Díky nim si mohu na dálku prohlédnout nová místa a posoudit, jestli se hodí pro jízdu na horském kole. Vybrané lokality si poznačí do tradiční papírové mapy a názvy pak zadává do autonavigace,” říká Gaspi.
V případě oblasti Calabria – Basilicata v Jižní Itálii se Gaspiho instinkt nemýlil. Poblíž města Pisticci se nachází velký pás erodovaných skal, které z dálky připomínají obří velbloudy, kteří zkameněli v odlehlé jihoitalské krajině. Písečné hřebeny, kterým místní říkají calanchi, lákají k výjezdům i sjezdům. Právě tady člověku dojde, kam se díky elektromotorům posunuly možností horské cyklistiky. Zatímco dřív by tady musel Gaspi kolo tlačit nebo nést na zádech, podpora tichého motoru Bosch mu umožňuje sednout do sedla a pohodlně vyšlápnout až na kopec, kde leží starobylé město Pisticci.
„Poprvé jsem měl možnost v tvrdším terénu vyzkoušet nový model Mondraker Level R 2022 s novinkou tohoto roku Smart Systemem od Bosch. Díky motoru jsem se dokázal dostat na místa, kam bych na běžném kole nevyjel,” říká Gaspi. Rám kola byl uzpůsoben tak, aby co nejlépe fungoval ve spojení s technologií Bosch. Propojení s aplikací Flow a spárování s mobilním telefonem umožňuje volit různé úrovně nastavení kola. „Aplikace eBike Flow je jako vstupenka do propojeného světa, kde se dá ovlivňovat nejen vlastnosti a chování kola, ale sledovat mnoho další informací o jízdě, o navigaci, rychlosti, spálených kaloriích nebo stavu baterie. I v těžkém terénu jsem si ověřil, že díky baterii o kapacitě 750Wh se dá na trailech strávit nespočet hodin na jedno nabití,” říká český biker.
Foto: Miloš Štáfek / Text: Adam Maršál
Ačkoli ve vyšších horách ještě ležel sníh, tady už bylo přes den až 17° C. Za pomoci místní motokrosové komunity Gaspi našel spoustu trailů, které jinak využívají pouze pěší turisté nebo hospodářská zvířata. Gaspiho ebike dokázal směle vyšplhat i po strmých stezkách s drolivým povrchem.
Jestliže byl člověk v minulosti odkázaný na pomoc lanovek v bikeparku, dneska si může své vlastní bikové středisko vytvořit kdekoliv, pokud to nezakazují místní vyhlášky. Někde jsou e-bikům nakloněni více, jinde méně. Střediska jako Portes du Soleil ve Francii, Livigno v Itálii nebo Salzkammergut v Rakousku už pochopila, že e-bikeři představují velké procento návštěvníků a snaží se jim nabídnout speciální výjezdové traily a další traily, po nichž zase mohou sjíždět zpátky do údolí. Druhou možností je najít si vlastní resort podobný tomu, jaký Gaspi objevil v okolí italského města Pisticci. Jedno je jisté: e-bikerů bude spíš přibývat.