Úspěšná česká značka Automobilist zahajuje rok 2021 oslavou muže, jehož zkušenost s formulí 1 čítá 50 let a více než 800 závodů. Legendární italský technický ilustrátor Giorgio Piola a jeho kresby šestikolového vozu Tyrell P34B, Ferrari 312T a Ferrari F1-90 se skví hned na šesti nových plakátech, které Automobilist ve spolupráci se samotným autorem představil 4. února.
„Existují jen tři sporty: býčí zápasy, motorismus a horolezectví. Zbytek jsou pouhé hry,” provokoval kdysi spisovatel Ernest Hemingway. O jeho názoru by se dalo polemizovat, ale pochybovat o tom, že existuje pouze jeden muž, jenž povznesl technickou stránku motorsportu na úroveň umění, smysl nemá.
Dvaasedmdesátiletý ilustrátor a novinář Giorgio Piola již od 70. let obohacuje svět formule 1 svými propracovanými technickými kresbami, které odkrývají ty nejmenší detaily závodních vozů včetně aerodynamiky. Piola má odkud brát, na vlastní oči viděl více než 800 Velkých cen. Italův přínos se nyní rozhodla ocenit i česká značka Automobilist, která ve spolupráci se společností Motorsport Network připravila sérii šesti plakátů kombinujících Piolovu kreslířskou zručnost s dokonalostí tří slavných vozů.
„Ve formuli 1 je dvacet pilotů, deset týmových šéfů a pár set techniků, ale Giorgio Piola je jen jeden. Nikdo se k závodním vozům nedostal blíže a nedosáhl v technických kresbách vozů takové přesnosti jako on. Ve sportu, kde o vítězství často rozhodují milisekundy, je pečlivost a důraz na detail rozhodující. Protože tento přístup sdílíme i v Automobilist, chtěli jsme Piolovo dílo přenést na naše plakáty,“ říká CEO Automobilist Pavel Turek.
Tyrrell P34 je jediným vozem v historii formule 1, který se pyšnil šesti koly. Jody Scheckter s ním dokázal zvítězit na Swedish Grand Prix v roce 1976 a Ronnie Peterson za volantem Tyrrellu v Belgii následujícího roku dojel třetí. Jde o jeden z nejoblíbenějších vozů Giorgia Pioly. Automobilist si pro své nejnovější plakáty vybral aerodynamickou modifikaci vozu z roku 1977 označovanou jako Tyrell P34B.
Když Niki Lauda v roce 1975 ovládl mistrovství světa F1, vrátil do stáje Ferrari titul po jedenáctiletém půstu. Úspěch Scuderie podtrhnul ještě triumf v Poháru konstruktérů. To vše umožnil vůz Ferrari 312T, který se razantně odklonil od svých předchůdců a nad svými současníky vynikal zejména spolehlivostí. Jak říká Giorgio Piola, jde o „ikonu 70. let, která by se díky svému významu a estetickému zpracování mohla stát exponátem v muzeu moderního umění”.
Motoristé říkávají, že krásné auto je zároveň rychlé auto. Model stáje Ferrari pro sezónu 1990/1991 tuto definici rozhodně splňoval. Ferrari F1-90, známé též pod označením Ferrari 641, je považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v historii seriálu, a navíc s ním piloti v této sezóně dokázali vyhrát hned šest ze šestnácti Velkých cen.
Stejně jako dvěma předchozím i tomuto vozu vzdává Automobilist hold hned dvěma verzemi plakátů: jednou je detailní technický nákres od Giorgia Pioly a druhým limitovaná sběratelská edice o 500 kusech, jež je Piolovými kresbami inspirována. Zdobí ji složitá povrchová úprava se zlatým embosováním.
Šestice nejnovějších produktů, které jsou v e-shopu Automobilist k dostání od 4. února 2021, je prvním výsledkem spolupráce Automobilist a společnosti Motorsport Network. Další projekty by měly následovat ještě v tomto roce.
foto: Automobilist.com