Nenechte se napálit na Black Friday. Místo nákupního šílenství můžete konat dobro

Slevy obřích rozměrů nebo kolosální podvod? Řeč je o konzumním svátku Black Friday, který nejen u nás stále více rozděluje společnost. Někteří na něj nedají dopustit, jiní mají opačný názor a obchodníky označují spíše za podvodníky. V posledních letech pak také přibývá těch, kteří prostě jen bojkotují konzumerismus Black Friday a přidávají se ke světovému dnu štědrosti a dobrých skutků Giving Tuesday. Ten se bude slavit v úterý 30. listopadu ve více než 80 zemích po celém světě. A Česko nebude výjimkou.

Na Black Friday každoročně stoupají tržby obchodům. V roce 2020 měly podle odhadu odborníků jen v českých e-shopech útraty během něj poprvé v historii přesáhnout miliardu korun, o rok dříve to bylo 800 milionů. Letos Češi plánují utratit v e-shopech a kamenných obchodech v průměru 5 937 korun. Místo zbytečného utrácení a konzumerismu přitom lze čas a peníze investovat mnohem lépe: pomoci někomu, kdo to opravdu potřebuje. Proto v roce 2012 vnikl Giving Tuesday jako protipól k tomuto nákupnímu šílenství. Jako Luke Skywalker proti Darth Vaderovi, David proti Goliášovi, princ Bajaja proti drakovi.

V Česku tento den od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. Během pěti let už Češi v rámci Giving Tuesday darovali více než 180 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků. Jen v loňském roce se v Česku na dobročinné projekty v rámci kampaně podařilo vybrat více než 73 milionů korun, což představuje dosavadní rekord.

Češi rádi pomáhají druhým

Výsledky aktuálního výzkumu společnosti Ipsos o dárcovství potvrdily, že se Češi jako národ nemají vůbec za co stydět. Pomáhat druhým je důležité pro devět z deseti lidí a toto číslo se rok od roku zvyšuje. Čtyři z deseti Čechů poslali v posledním roce peníze na dobročinné účely. Nejčastěji je směřovali na podporu dětí (55 % z nich), handicapovaných lidí (43 %) nebo zvířat (42 %). Co se týče výše příspěvku, nejčastěji lidé věnovali do pěti set korun za rok.

Chcete také vykonat dobrý skutek a pomoci? Zúčastnit se Giving Tuesday není vůbec nic složitého a nemusí to stát ani korunu. Je na každém, jestli se zapojí darováním svého času, pomocí vybrané organizaci jako dobrovolník, věnuje peníze potřebným nebo nabídne své odborné znalosti, které by mohly někomu prospět. Každý dobrý skutek se počítá.

Udělejte dobrý skutek a Národní divadlo se v úterý rozsvítí i na vaši počest

Na webu Giving Tuesday (www.giving-tuesday.cz) najdete přehled registrovaných aktivit a výzev, kde je možné pomoci. Výzev je každoročně několik stovek. A co mezi letošními výzvami kupříkladu najdete? Podpořit můžete třeba zajištění kufříků vzpomínek pro odložená miminka, přispět k šíření osvěty o mozkové příhodě nebo pomoci handicapovaným zvířatům či seniorům a jejich blízkým ve chvílích, kdy jim stáří začíná přinášet starosti. Dobré skutky lze dělat i při pořizování dárků na Nakup na Dobro, kde v rámci své Giving Tuesday výzvy, Google vysadí jeden strom za každou objednávku zaplacenou přes Google Pay.

Na znamení dobrých skutků se pak v barvách Giving Tuesday v úterý 30. listopadu rozsvítí i některé pražské památky. Kromě tradičního nasvícení Petřínské rozhledny spatří Pražané ještě obří srdce na budově Národního divadla. To totiž samo o sobě reprezentuje jednu z největších sbírek v historii českého národa.

Další informace o Giving Tuesday najdete na www.giving-tuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.

foto: Asociace společenské odpovědnosti