Každý rok se celosvětově vyplýtvá třetina jídla. To je 1,3 miliardy tun potravin vyhozených každý rok. Jídlo, které stálo čas, energii a peníze. Potraviny, které by mohly a měly být lépe využity. Výroční zpráva skupiny Champions 12.3 při OSN složená z celosvětových lídrů potravinářského průmyslu nyní zveřejnila aktuální výsledky z nichž vyplývá, že region střední Evropy může jít v jistém ohledu příkladem.
„Zaznamenali jsme pokrok směrem k dosažení cíle snížit do roku 2030 potravinový odpad na polovinu, ale ne podle potřebného tempa,“ varuje se ve zprávě připravené pro zástupce vlád, soukromých podniků i nevládních organizací, která dále uvádí, že více vlád a společností musí přijmout akční plán týkající se potravinového odpadu a cílových opatřeních a zavázat se ke zveřejňování údajů o potravinovém odpadu, má-li svět včas dosáhnout cíle OSN 12.3 pro udržitelný rozvoj.
Jako následováníhodný příklad, resp. za působivé přitom označuje aktivity, které v regionu střední Evropy, a tedy i v České republice podniká například obchodní řetězec Tesco. Ten jako vůbec první maloobchodník ve střední Evropě zveřejnil údaje o potravinovém odpadu v roce 2017. Dnes na tento závazek navazuje pět hlavních dodavatelů produktů vlastní značky Tesco ve střední Evropě, kteří se zavázali, že budou taktéž zveřejňovat údaje o svém potravinovém odpadu. Tesco v ČR snížilo plýtvání potravinami o 55 % za pouhé dva roky od prvního zveřejnění údajů o plýtvání potravinami. To znamená dosažení cíle udržitelného rozvoje OSN 12.3 v rámci vlastního provozu o 11 let dříve.
„Během dvou let jsme zdokonalili naše prognózování a objednávací procesy, zavedli jsme program na darování potravin, díky kterému jsme jen vloni darovali více než 2,5 milionu porcí jídel místním charitativním organizacím v ČR a začali jsme darovat i potraviny vhodné jako krmivo pro zvířata; a zastavili jsme promoční akce „1+1 zdarma“ na ovoce a zeleninu,“ uvádí výkonný ředitel Tesco pro ČR Patrik Dojčinovič.
Plýtvání potravinami je v českém prostoru od začátku roku 2018 upraveno i legislativně. Všechny obchodní řetězce s prodejní plochou nad čtyři sta metrů čtverečních musí darovat charitám a neziskovým organizacím neprodejné jídlo, které by jinak skončilo na skládkách.
foto: shutterstock