Před třiceti lety pobíhali po Praze členové redakce Ikarie (včetně „otců zakladatelů“ Ondřeje Neffa a Jaroslava Olši, jr.) s tykadélky na hlavách a vlastnoručně prodávali první číslo prvního oficiálního sci-fi časopisu v Československu. Dnešní doba byla tou sci-fi „blízké budoucnosti“, o které tehdy psali autoři SFFH.
Ikarií a posléze XB-1 nebo povídkovými sbírkami/romány, které byly vydány, prošli prakticky všichni čeští autoři, kteří nyní tvoří základ české sci-fi. Právě tak díky redaktorům zahraniční sci-fi, kteří dokázali přinést milovníkům tohoto žánru to nejzajímavější, co se hlavně ve světě urodilo, se podařilo a po „konci“ Ikarie v listopadu 2010 a jejímu plynulému nahrazení XB-1 se i nadále daří vydávat mnohé povídky, oceněné nejprestižnějšími cenami.
Čas oponou trhnul, duch tehdejší Ikarie žije po mnoha peripetiích v časopise XB-1. XB-1 ale musí, pokud nechce za nějakou dobu zase žádat o pomoc, vykročit jako poslední dinosaurus z „devadesátek“ bez toho, že by popřel sám sebe. Není už možné chtít po lidech, aby pracovali zadarmo… Díky současnému třeštění kolem viru SARS-CoV-2 časopis málem zanikl při první vlně a ta druhá by ho nejspíš dorazila, nebýt crowdfundingové kampaně na hithit.cz, která ho pro „nejbližší budoucnost“ zachránila. Překročením limitu kampaně se XB-1 dostal z hibernace, do které byl již uváděn.
Redakce začala okamžitě pracovat na inovacích, které snad zvýší přísun financí. Hlavně došlo ke změně strategie: je potřeba oslovit co nejvíce nových potenciálních čtenářů. To by nemělo být v Česku jako zemi knihomolů problém, notabene v situaci, kdy je na rozdíl od „devadesátek“, žánr SFFH mainstream nejen ve světě, ale i u nás. Časopis bude nově vstřícnější k inzerci a začal hledat silného finančního partnera. Tyto změny směřují k tomu, aby se redakce mohla soustředit na to, co umí nejlíp – přinášet každý měsíc tu nejlepší SFFH literaturu čtenářům, vzdělávat nové generace českých čtenářů a spisovatelů. Proto jeho vydavatel začal pracovat přímo pro časopis jako svůj full time job – zatím zdarma, samozřejmě.
Úspěšná kampaň stále ještě běží a je možno dosažením nových milníků kampaně vše zrychlit.
foto: XB1