Na apríla se v prostorách agentury Ogilvy odehrálo nemilosrdné finále ilustrátorského battlu Raw Art Wrestling, které pořádalo vizuální studio DRAWetc. již potřetí. Celkem osm finalistů vytasilo své nejsilnější zbraně: tablety, tužky, spreje, barvy a fixy a tradičně se utkali v bitce ve dvou kategoriích, analog a digital. Ultimátními vítězi se po devadesáti napínavých minutách stali Tomáš Duchek a Dalibor Krch.
Finálový večer = skvělá podívaná
“Po roce soutěžení v online kolech a v semifinále, nastalo velkolepé finále. Přes 500 lidí přišlo i přesto, že venku byla první jarní sobota. Baví mě pozorovat soutěžící, jak se perou s tématem a časovým limitem. Těším se na čtvrtý ročník, kde se budeme muset hodně překonat,“ říká Hanina Větrovcová, organizátorka RAW.
Ilustrátorský masakr odstartoval ve 21:30, kdy usedli čtyři kreslíři v kategorii digital (Ondřej Dufek, KOMZ, Jakub Vykoukal a Tomáš Duchek) za své tablety, naproti nim se na vyvýšeném pódiu chopili štětců čtyři borci v kategorii analog (Tomáš Staněk, Jakub Gajdošík, Jan Gruml, Dalibor Krch). Odborná porota složená z významných českých i zahraničních tvůrců (Vladimír Strejček: ilustrátor, zakladatel vizuálního studia DRAWetc. & otec RAWu, komiksový ilustrátor Michal Suchánek, Lee Bofkin: odborník na mural art, Miki Monttló: filmový animátor a komiksový autor ze Španělska) zadala krutopřísné téma “Zlomená hlava”. Finalisté měli poté 90 minut na to, aby se s ním poprali. Pot i barvy tekly proudem. V samotném závěru večera stanuli na ilustrátorském pódiu vítězů Tomáš Duchek za digital a Dalibor Krch za analog. Oba se shodují na tom, že RAW byl jedna velká a náročná jízda, během níž poznali spoustu zajímavých lidí z oboru. Oba borci vyhráli našlápnuté grafické tablety od společnosti Wacom a také “prize money”.
Exhibice virtuální reality & přednášky českých i zahraničních umělců
Kromě soutěže v analogové a digitální ilustrařině byly pro návštěvníky připraveny odpolední přednášky českých a zahraničních umělců. Návštěvníkům se představil Miki Monttló, který návštěvníkům přiblížil své nelehké ilustrátorské začátky, práci pro knižní nakladatelství i filmový průmysl. Miki se mimo jiné podílel na tvorbě filmu A Monster Calls, který právě běží i v našich kinech. Další odpolední přednáška patřila studiu DRAWetc., které oslavilo v tomto roce své patnácté narozeniny na české scéně. O dřevních začátcích, kdy nikdo netušil, kam studio vyroste, o prošlapávání cesty pro komerční ilustrátory v České republice a hlavně o lidech, kteří jsou páteří “drawců”, promluvili Petr Fašianok a Vladimír Strejček, kteří byly u toho, když to “třesklo”. Na jejich přednášku navázal “drawčí” kolektiv ilustrátorů pod taktovkou Delarocka, který přiblížil proces tvorby komiksové Kytice, která vyšla na podzim loňského roku. Z české scény vystoupil dále Adolf Lachman, který svižně představil průřez svou dosavadní tvůrčí činností, vysvětlil, proč používá ke své práci počítač a jak u něho vzniká digitální ilustrace.
Návštěvníkům přiblížil také výtvarný proces vzniku českých herních hitů Machinárium a Samorost. Ze Slovenska dorazil ilustrátor Branko Jelínek, který za svůj komiksový epos Oskar Ed sbírá ceny jak v České republice, tak v zahraničí. Návštěvníci se mohli mimo jiné účastnit hodin kreslení Drink & Draw nechyběly soutěže, exhibice virtuální reality, i zkouška tabletů Wacom v praxi. Připravena byla také aukce obrazů od autorů semifinálových kol, kdy se podařilo vybrat celkem 33 700 Kč, které putují na konto neziskové organizace Kedjom-Keku.
Více informací na: http://www.r-a-w.cz/