Herci jako Cameron Diaz, Gwyneth Paltrow, Richard Gere, zpěvačka Beyoncé, módní návrhářka Stella McCartney, světoznámý kuchař Jamie Oliver, nebo rapper Jay-Z. Ti všichni se hlásí k u nás stále ne zcela objevenému stravovacímu stylu, který je mimo jiné šetrný i k planetě, takzvanému flexitariánství. Jeho zásady jsou jednoduché: většina toho, co sníte, je rostlinného původu. Občasná konzumace mléčných výrobků, vajec, ale i masa jsou však povoleny. A důvod? Chtějí jíst vyváženě, zdravě, ale zároveň být ohleduplní ke zdrojům naší planety.
Oproti vegetariánům, kteří ve stravě omezují maso především z důvodu, že nechtějí zabíjet zvířata, flexitariánství myslí více globálně. Maso a živočišné produkty zcela neomezuje, pouze je lehce redukuje s ohledem na ekologické dopady, které živočišná výroba způsobuje.
Flexitariánství prospívá zdraví a podporuje udržitelnost planety
Před čtyřmi lety zveřejnila asociace American Heart Association studii, která vyčíslila zdravotní benefity tohoto přístupu k výživě. Data pocházejí od 450 tisíc Evropanů, jež lékaři sledovali po dobu deseti let. Zjistili, že ti, jejichž strava je aspoň ze 70 % tvořena rostlinnými produkty, mají ve srovnání s „masožravci“ o 20 % menší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění. Ukázalo se také, že flexitariáni jsou o 15 % štíhlejší, a dokonce žijí o téměř 4 roky déle.
Nejsou to však jen zdravotní benefity, které flexitarináství přináší. Ekologický dopad současné vysoké produkce masa už nyní někteří odborníci označují za katastrofální. Je prokázáno, že zodpovídá za zhruba 15 % všech emisí a také přispívá ke ztrátě biodiverzity, což si málo kdo z nás uvědomuje. Zvířata je totiž třeba nasytit, a tak mnoho lesů a divoké přírody začíná ustupovat polím, kde se pro ně pěstují krmiva.
Odpovědnost vůči planetě podporuje také projekt One Planet. One Health
V duchu udržitelného přístupu k planetě rozjíždí svou vizi pod názvem One Planet. One Health také společnost Danone. „Za tímto projektem, který vznikl před dvěma lety,stojí přesvědčení, že společně s každým soustem jídla či douškem pití side facto vybíráme svět, ve kterém budeme žít,” vysvětluje Marián Jánoš, Market Director pro ČR, SR a HU ze společnosti Danone. „Jeho podstatou je uvědomění si důležitosti, odkud jídlo, které se vám dostane na talíř, pochází, jak bylo vypěstováno, vyrobeno, jak dlouhou cestu k vám urazilo a jak tím ovlivňuje nejen vaše zdraví, ale také zdraví naší planety,” dodává k projektu.
Jak dále Marián Jánoš podotýká, zodpovědnost jednotlivců je skvělá, nicméně klíčovou roli hrají i velké společnosti, které by se měly začít chovat vůči planetě odpovědněji. „V Danone jsme přesvědčeni, že se právě nadnárodní korporace musí k ochraně životního prostředí postavit čelem. Samozřejmě vše nelze udělat hned, ale je třeba začít cíle, které k tomu povedou, zařazovat do dlouhodobých plánů,“upřesňuje myšlenku projektu One Planet. One Health ředitel české pobočky Danone a uvádí příklad z praxe, kdy v jednom jejich belgickém závodě, kde se vyrábí i produkty pro český a slovenský trh, uvádí do provozu čističku, která jim umožní recyklovat 75 % vody, jež tak budou moci vrátit zpátky do oběhu.
Tím, jak se stravujeme, můžeme významně ovlivnit ekosystém naší planety
Spousta z nás se snaží třídit, neplýtvat potravinami a jinak jí pomoci. Nemálo ji však můžeme prospět i tak jednoduchou věcí, jako je lehká úprava jídelníčku po vzoru flexitariánství. Stačí si uvědomit, že jíst maso každý den není nutností a více do jídelníčku zařadit zeleninu, ovoce, luštěniny, případně produkty rostlinné výroby. Tak o tom přemýšlí i Nikola P., manažerka z Brna, která flexitariánství již nějakou dobu provozuje a nejen, že se snaží jíst maso v menší míře, svůj jídelníček také rozšířila o produkty rostlinné výroby:„I když nemám žádnou potravinovou alergii a mléčné výrobky jím, především v restauracích si například do kávy objednávám rostlinná mléka. Mám to štěstí, že v Brně sójové nebo mandlové nabízí opravdu hodně kaváren. Domů si pak čas od času kupuji rostlinné jogurty, které mně osobně chutnají snad i více než ty živočišné,” dodává. Možná právě proto zvýšený zájem o výrobky značky Alpro, která se zaměřuje na alternativy k mléčným výrobkům, zaznamenalo i zmíněné Danone, jež značku vlastní.